Marathon Monday: wanneer het niet loopt

Het was de hele week al schipperen geweest met rennen. Mijn intervaltraining volbracht ik op mijn tandvlees. Niet dat dát nieuws is, want die ren ik nooit niet vloekend en tierend. Mijn herstelloop liep ik met pap in mijn benen en op zaterdag stapte ik met lood in mijn schoenen naar buiten.

Stralend weer, het water in de entrepothaven was spiegelglad, de zon hing laag en verspreidde een oranjewarme gloed over de kade. Een perfecte dag om mijn lange duurloop te doen. Dacht ik.

Want na nog geen twee kilometer had ik niet alleen lood in mijn schoenen, maar vooral ook in mijn kuiten. Ik kon mezelf met geen mogelijkheid de bruggen opjagen, dus maakte ik rechtsomkeerd. “Het zit tussen je oren,” sputterde mijn brein nog, maar er was geen houden meer aan. Naar huis moest ik, en snel. Na een uitgebreide yoga-sessie voelde ik me toch nog tevreden. Hoe bagger het ook gaat, ik voel me na het sporten altijd beter dan ervoor.

En met die gedachte stapte ik zondag in de stromende regen weer naar buiten. “Als je zestien rent, mag jij kiezen wat we gaan eten,” had de echtgenoot me al beloofd. Hoe nat ik ook zou worden, bij thuiskomst zou er in ieder geval een bak friet op me wachten.

Weer liep ik de eerste vier kilometer ruk, maar toen ik de Weesperzijde opdraaide ging het beter. Ik liep door mijn heimat, langs de Amstel richting Ouderkerk. Daar waar ik al vijf jaar niet meer gerend had, maar waar ik elke keer als ik naar de zwemles van de dochter fiets, met heimwee naar terugkeek.

Ik liep er! En ik liep als een trein: haalde de ene na de andere man in. Tot ik twee kilometer voor huis per ongeluk door een veel te diepe plas rende en twee zwembaden in mijn schoenen creëerde. Lekker hoor. Maar toen ik de echtgenoot wilde sms’en om dit leed te delen, zag ik een foto van een warm schuimbad binnenkomen. Nog even doorgebeten dus, en toen plonste ik met een warm en voldaan gevoel in het gloeiende water. 16 km met een kilometertijd van 5.49″ Heel tevreden!

This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

