Marathon monday, nog vijf en halve maand

Het eerste jaar van mijn studie in Amsterdam kwam ik kilo’s aan. Ki-lo’s. Mensen die me nu kennen verbazen zich over de hoeveelheid voedsel die er in mijn kleine lijf gaat, maar destijds had ik een onderkin en pap-armen.

Ik rookte teveel en dronk teveel. Het enige waar het aan ontbrak was een kamer in Amsterdam. Dagelijks maakte ik de anderhalf uur durende wereldreis van de polder naar de grote stad. En regelmatig miste ik de trein of bus op een haar na. Met een bloedsmaak in mijn mond stond ik dan met pap in mijn benen naar adem te happen op perron 14a.

Het was echter niet mijn gebrek aan conditie dat me ertoe bracht te gaan hardlopen. Het was de realisatie dat ik dikker en dikker werd. Die studentenkont moest weg, nog voor het échte studentenleven was begonnen. Nog voor ik naar Amsterdam verhuisde, had ik mijn rugkwabben weggerend.

En in mijn hoofd ben ik sindsdien een hardloper. Natuurlijk stopte ik een aantal maal. Drie keer, om precies te zijn. Met mijn zwangerschappen was ook in de eerste trimesters rennen geen optie. Maar tussendoor trainde ik mezelf telkens weer fit.

Inmiddels weet ik dat er geen baby’s meer in huis komen. Het geeft ruimte voor nieuwe doelen. Het begon dicht bij huis: afgelopen september liep ik de Damloop. In januari loop ik de halve van Egmond. Maar het allerhoogste doel is niet een halve, maar een hele marathon: Rotterdam, ik kom eraan!

This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Marathon monday, nog vijf en halve maand

  1. Roos says:

    Ha, ik was ook zo’n papstudente 🙂 roken niet, maar drinken…..
    Dat rennen doe ik je niet na (of zou ik marathons lopen binnenshuis? zo voelt het wel soms). Ren ze!

Leave a Reply

