Een nieuw tijdperk

Het wiegje

 

Mijn broer lag er in, ik natuurlijk, nog wat neefjes en nichtjes en toen verdween de wieg naar de zolder van mijn ouders. Twintig jaar later kwam hij eraf om – zeer tegen de zin van mijn vader – wit geschilderd te worden. Er kwam een nieuw matrasje in, er werd een nieuw hemeltje genaaid, voor de dochter en de zoon werd het afgewerkt met een rood geblokt randje, het kleine meisje ging op chic met een Liberty-bandje.

bias-band Liberty

 

Elk kind kreeg een met de hand gebreide merino-wollen deken van oma en nog een gehaakte deken van mij erbij. Wat hadden we een plezier in het gereedmaken van dat kleine bedje. Voor geen van mijn kinderen was er bij geboorte een kamertje, maar het wiegje, dát stond klaar. In totaal stond het kleine bedje 1 jaar en 4 maanden naast mijn bed. Bij nachtelijk gekreun – of als ik even wilde checken of er nog geademd werd – hing ik mijn hand over de rand en aaide  over een zacht, warm bolletje. Ik sliep regelmatig met een kinderhandje om mijn pink, ik stak soms een voet onder de deken vandaan om met mijn grote teen de baby weer in slaap te schommelen. En er werd in geslapen, geslapen en geslapen.

Nu staat het wiegje op een ander kamertje, opgemaakt met een ander door oma gebreid dekentje. En hangt een ander hemeltje boven. In mijn slaapkamer komt het niet meer terug, ons hart zit vol, en ons huis, onze fiets en onze auto ook. En heel, heel stiekem vraag ik me af of ik het over 25, 30 jaar weer tevoorschijn mag halen voor de kinderen van mijn kinderen.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Een nieuw tijdperk

  1. Roos says:

    Zolang je zolder tegen die tijd niet ook vol zit? of kelder, berging, garage (doorhalen wat niet van toepassing is)

Leave a Reply

