Mijn eiland

Nog voor ik in Amsterdam woonde, waren er twee plekken in de stad waar ik dolgraag zou willen wonen: de rivierenbuurt en de eilanden. Wonderlijk genoeg vond ik op mijn 18e een kamer op de Maasstraat, boven de groentejuwelier. Zoals het een goede Amsterdamse huisjesmelker betaamt, werd ik er door de eigenaar samen met mijn huisgenoten uitgeknikkerd. Ik verhuisde naar mijn nichtje in De Baarsjes, vandaar ging ik naar Bos en Lommer, en via de Pijp, Westerpark en Groningen kwam ik weer  terug in de rivierenbuurt. God, wat een prachtig stukje Amsterdam hadden we daar! Tien minuten fietsen naar de stad, 16 minuten rennen naar de Amstellanden. En dat alles voor een idioot prijsje. In den beginne genoten we vooral van de voordelen van sociale woningbouw, maar eenmaal vader en moeder begon het al snel te schuren. gesandwicht worden tudussen een drugsverslaafde en een schizofreen was nu eenmaal niet ideaal met een verse baby. En dus verhuisden we naar het Borneo-eiland en was mijn kringetje rond. Dacht ik. 

Mán, mocht u ooit naar een oud havengebied willen verhuizen, dan raad ik u aan dat niet te doen op het moment dat het gaat sneeuwen. De eerste drie maanden hier, had ik schrale wangen van het eindeloos fietsen tegen de ijskoude wind in. Het is hier bijna altijd 2 graden kouder dan in de stad. Het waait altijd een flink stuk harder. Maar in het voorjaar… In het voorjaar breekt er hier een prima microklimaatje aan. De valwind die over het spoorwegbassin dendert, draait precies onze straat voorbij, op de kop van het eiland waan ik me aan het begin van de wereld. 

Vanavond lieten we de kinderen voor het slapen gaan nog even uit. Ik vond mijn eiland het mooiste op de wereld.

Image

This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

