Bloemen haken

Ik had dit natuurlijk in het weekend moeten posten, toen we allemaal lamlendig op de bank hingen en ons afvroegen wanneer het nou ein-de-lijk even droog was. Maar ja, ik was druk met het bouwen van een lego-kasteel. Best veel werk, zo bleek. Afijn, Hier is ie dan: hoe ik een bloem haak.

Haken leerde u natuurlijk al van By Miekk. Dus we gaan meteen aan de slag. Haak 4 lossen en maak een ring door een halve vaste in de eerste losse te haken (afbeelding 1). Haak 2 lossen en maak een lusje met een halve vaste in de ring (afbeelding 2). Hieraan haak je later een bloemblaadje.

bloemen haken   bloem haken 2

Herhaal stap 2 vijf keer. Het hart van je bloem is nu af (afbeelding 3). Hecht niet af, maar haak met een nieuwe kleur vier lossen (afbeelding 4).

bloem haken 3   bloem haken 4

Haak een dubbel stokje in de lus links naast je vier lossen (afbeelding 5). Haak 2 lossen en haak een halve vaste in de tweede losse vanaf de haaknaald (afbeelding 6).

bloem haken    bloem haken 6

Haak nog een dubbel stokje in dezelfde lus, 4 lossen en verbind die met een halve vaste in dezelfde lus. Schuif een lus naar links en haak daarin eerst een halve vaste (afbeelding 7, afbeelding 8).

bloem haken 7   bloem haken 8

Stap 9: Haak 4 lossen in de lus, een dubbel stokje in dezelfde lus, 2 lossen en een halve vaste in de tweede losse vanaf de haaknaald. Haak weer een dubbel stokje in de lus, vier lossen en sluit af met een halve vaste. Schuif een lus op en haak er een halve vaste in.

Stap 9 kun je nog 4 keer herhalen, dan is je bloem klaar!

gehaakte bloem

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Bloemen haken

  1. Roos says:

    Lego-kasteel? Geen Lego-kazerne dus 😉
    Er komt vrees ik nog regen genoeg, dusseh, leuke tutorial!

  2. Jacolien says:

    De bloemetjes met ronde blaadjes (in de header bovenin), is dat ongeveer dezelfde werkwijze? Of geef je een aparte tutorial voor de bloemetjesslinger?